Jak zaczęła się Twoja przygoda z fryzjerstwem?
Moja przygoda zaczęła się 5 lat temu. Po ukończeniu gimnazjum nadszedł moment na określenie tego, co będę robił w życiu. Pomyślałem, że warto spróbować we fryzjerstwie, z racji tego, że mój brat pracował w zawodzie. Już od samego początku załapałem bakcyla, garnąłem się do pracy, strzygłem wszędzie, gdzie się da. Na praktykę zawodową trafiłem do Pana Tomasza Zimnego, który wiele mnie nauczył, za co jestem mu bardzo wdzięczny.
W jakim rodzaju fryzur się specjalizujesz?
Zawsze moim ulubionym tematami były fryzury męskie. Od ponad roku jestem fryzjerem damski. Chciałbym rozwijać się w obu kierunkach.
Największe osiągnięcie zawodowe?
Mistrzostwo Polski Juniorów we fryzjerstwie męskim w 2018 roku w Poznaniu.
Jak wyglądają takie zawody?
Wszyscy uczestnicy pracowali na główkach treningowych, dzięki czemu każdy miał wyrównane szanse. W kategorii klasycznej i modnej, w których ja startowałem, mieliśmy określony czas na wykonanie fryzury. Wymagało to szybkości pracy, czystości, bo czystość w pracy jest najważniejsza i odpowiedniego doboru proporcji. Oczywiście istotna była również koloryzacja w kategorii modnej, w której kluczowy jest pomysł, jak również linia i wspomniana wcześniej przeze mnie czystość. Trzeba również nauczyć się pracować z czasem. Na fryzurę klasyczną mieliśmy 25 minut, a na modną 15 minut, przy czym w drugim przypadku w czasie zawodów była to już tylko stylizacja i czesanie włosów.
Jakie fryzury lubisz najbardziej wykonywać?
Lubię wyzwania, aby ulepszyć swoje umiejętności. Gdybym natomiast musiał zdecydować, to wybrałbym fryzjerstwo męskie. Poza samym aspektem fryzury, istotne dla mnie jest doradztwo, dobór indywidualnej fryzury, formy. A ostatecznie najważniejszy jest uśmiech i zadowolenie klienta po wykonanej usłudze. Jeśli nie ma klienta, nie jest się fryzjerem.
Musisz mieć solidne, konkretne podstawy i wspaniałą chęć rozwoju. Skąd czerpiesz inspiracje i informacje o trendach, nowych technikach?
Kiedyś były to głównie czasopisma i gazety dla fryzjerów. Teraz Instagram, Facebook, Youtube. Dużo osób prowadzi szkolenia online (live), transmisje na Youtube. Sam osobiście trendy wyszukuję na Instagramie i na Facebooku.
Co jest najtrudniejsze w Twoim zawodzie?
Najtrudniejsza jest praca z ludźmi. Nie każdemu możemy dogodzić, często profesjonalna praca wiąże się z tym, że musimy czegoś klientowi odmówić – np. koloryzacji, czy cięcia. Oczywiście dla jego dobra, czego on może na początku nie być świadomy.
Czy masz wrażenie, że fryzura wyraża osobowość?
Tak, oczywiście. Dopasowanie fryzury do typu klienta jest bardzo ważne. Jako fryzjerzy musimy umieć odpowiednio to ocenić. W zależności jaki klient ma temperament, styl, sposób ubioru, czy jest bardziej elegancki, czy bardziej woli klimat sportowy – wtedy dopiero dobieramy cięcie.
Skąd dowiedziałeś się o konkursie Rica Masters ?
Dowiedziałem się z Instagrama.
Skąd czerpałeś inspirację do wykonania finalnej stylizacji?
Z pewnością nabrałem doświadczenia, gdy przygotowywałem się do wcześniejszych konkursów. Przeglądałem dużo inspiracji w Social Mediach, a finalnie stworzyłem coś co mi się bardzo podobało. Ogromnie się cieszę, że moja praca spodobała się również sędziom.
Co było najtrudniejsze
Ciężko powiedzieć, bo do wszystkiego trzeba było podejść z perfekcją i ze skupieniem. Od nałożenia koloru, po cięcie i stylizację. Chyba tak naprawdę najtrudniejsze było znalezienie odpowiedniego modela, który zgodzi się na taką stylizację i będzie miał odpowiednie włosy do jej wykonania.
Gdybyś miał udzielić porad uczestnikom następnej edycji, co to by było?
Należy ciężko pracować i cały czas się rozwijać. Trzeba korzystać z tego co mamy dostępne w internecie. Wytrwałość, ciężka praca się opłaca.
Czy miałeś wcześniej okazję pracować na produktach Rica?
Dopiero teraz je testuję. Sprawdzałem glinkę, która jest rewelacyjna. Pielęgnacja jest również znakomita. Bardzo się cieszę, że mogłem trafić na te kosmetyki.
Partnerami i sponsorami konkursu są marki: Perfect Studio, Termix, Fale Loki Koki, Silog, Kasho, Akademia Barberingu Mario Mayer, RICA, Artistic Hair Design by Joanna Jakóbek oraz FOX. Patronami medialnymi są: magazyn Hair Trendy, Czasopismo Kreatywnego Fryzjerstwa Fale Loki Koki i portal Fryzjerzy.com.